🎯 تغییرات دشمنان دورزن در Mythic+ و بازطراحی سیستم درمان (Healing) در نسخه Midnight

🎯 تغییرات دشمنان دورزن در Mythic+ و بازطراحی سیستم درمان (Healing) در نسخه Midnight

📚 فهرست مطالب

    خلاصه تغییرات

    بلیزارد در ادامه‌ی بازنگری‌های بزرگ در نسخه‌ی Midnight، اعلام کرده که رفتار دشمنان دورزن (Archers و Casters) در حالت Mythic+ تغییر خواهد کرد تا تمرکز حملات‌شان به‌شکل متعادل‌تری بین اعضای گروه تقسیم شود.

    هم‌زمان، تغییرات گسترده‌ای در سیستم Healing، Interrupts، Diminishing Returns و حتی رفتار دشمنان صورت گرفته که هدف آن کاهش فشار از نقش «هیلر» در گروه‌های PvE است.

    🧠 هدف کلی بلیزارد

    «بهبود تجربه بازی برای هیلرها و متعادل‌تر کردن کنترل نبرد در محتوای گروهی و انفرادی.»

    در نسخه آلفای Midnight، تغییراتی در چند بخش کلیدی طراحی بازی اعمال شده است تا هم بار ذهنی بازیکن کمتر شود و هم تعامل بین اعضای گروه روان‌تر گردد.

    ⚔️ کاهش تأثیر تدریجی کنترل‌ها (Diminishing Returns)

    به‌صورت خلاصه، Diminishing Returns (DR) یعنی اگر افکت‌هایی مثل Fear، Root یا Stun را چند بار پشت سر هم روی دشمن بزنید، مدت‌زمان اثرشان کمتر می‌شود تا در نهایت دشمن نسبت به آن ایمن (Immune) گردد.

    📉 تغییرات نسخه Midnight:

    • ترتیب کاهش اثر از حالت قدیمی (۱۰۰٪ → ۵۰٪ → ۲۵٪ → مصون) به حالت جدید تغییر کرده است:
      ۱۰۰٪ → ۵۰٪ → مصونیت کامل.
    • زمان ریست شدن DR از ۱۸ ثانیه به ۱۶ ثانیه کاهش یافته است.
    • در نبردهای PvE، دشمنان دیگر به‌طور کامل نسبت به Stunها مصون نمی‌شوند.
      بلکه به‌تدریج زمان Stun کاهش می‌یابد تا به حدی جزئی برسد (چند دهم ثانیه) که می‌تواند صرفاً اجرای یک طلسم یا حرکت دشمن را قطع کند.

    این تغییر باعث می‌شود که Stunها همیشه ارزش تاکتیکی داشته باشند، حتی در باس‌فایت‌ها.

    🗣️ بازطراحی سیستم Interrupts (قطع طلسم‌ها)

    در شروع آلفای Midnight، تمام توانایی‌های Interrupt بازیکنان تقویت شدند؛
    مدت‌زمان اثر هر Interrupt حدود ۲ ثانیه بیشتر شد تا بازیکنان راحت‌تر بتوانند Casters را مجبور به حرکت یا سکوت کنند.

    اما نکته مهم‌تر مربوط به نقش هیلرها است 👇

    🩺 حذف Interrupt از تمام تخصص‌های Healing (به‌جز Restoration Shaman)

    بلیزارد اعلام کرده که نقش هیلر در نبرد بسیار شلوغ و استرس‌زا شده بود، زیرا بازیکن باید هم وضعیت سلامتی گروه را مدیریت کند و هم زمان‌بندی طلسم‌های دشمن را زیر نظر داشته باشد.

    در نتیجه، در نسخه آلفا:

    • همه هیلرها به‌جز Restoration Shaman دیگر قابلیت Interrupt ندارند.
    • استعداد مربوط به Interrupt در درخت استعداد هیلرها حذف و در آینده با نودهای جدید جایگزین خواهد شد.
    • در مقابل، دشمنان و طراحی مبارزات نیز متعادل‌تر خواهند شد تا حذف این قابلیت باعث غیرقابل‌عبور شدن محتوا نشود (به‌ویژه در محتواهای انفرادی مثل Delve Boss Encounters).

    برای Restoration Shaman، مهارت معروف Wind Shear حفظ شده،
    اما زمان بازگشت (Cooldown) آن از ۱۲ ثانیه به ۳۰ ثانیه افزایش یافته است.

    بلیزارد تأکید کرده: «ما می‌خواهیم هر هیلر قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود را حفظ کند، و Wind Shear بخش مهمی از هویت شامان باقی می‌ماند.»

    🧩 تغییر رفتار دشمنان در Mythic+

    با حذف توانایی Interrupt از بیشتر هیلرها، Blizzard رفتار دشمنان دارای طلسم‌هایی مثل Shoot یا Frostbolt را بازطراحی کرده است.

    از این پس، دشمنان:

    • هدف‌گیری خود را بین اعضای گروه به‌طور مساوی‌تر تقسیم می‌کنند.
    • احتمال تمرکز تمام حملات روی یک بازیکن (Damage Spike) به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

    این تغییر، فشار وارد بر هیلرها را کمتر و تعادل در نبردها را بیشتر می‌کند.

    🔮 ادامه مسیر توسعه

    بلیزارد اعلام کرده این تغییرات تازه آغاز مسیر است و در بیلدهای بعدی آلفا، اصلاحات بیشتری برای کلاس‌ها و رفتار دشمنان منتشر خواهد شد.
    تست‌های آینده در سیاه‌چال‌های Endgame و Delves نقش کلیدی در تنظیم نهایی بالانس خواهند داشت.

    «ما با دقت بازخورد بازیکنان را می‌خوانیم و از آن برای شکل‌دهی به تجربه‌ی نهایی بازی استفاده خواهیم کرد.»
    — تیم توسعه بلیزارد

    📜 جمع‌بندی

    تغییرات معرفی‌شده در نسخه Midnight را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین بازنگری‌های PvE در تاریخ WoW دانست.
    در ظاهر شاید حذف Interrupt از هیلرها تصمیمی بحث‌برانگیز باشد، اما با طراحی جدید دشمنان و سیستم DR، انتظار می‌رود نقش درمانگر از حالت “همه‌کاره‌ی پراسترس” به “پشتیبان استراتژیک و هوشمند” تغییر کند.

    برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
    اشتراک گذاری مطلب :

    مطلب های مرتبط