ورلداف وارکرافت یک بازی نقشآفرینی آنلاین چند نفره (MMORPG) بسیار محبوب است که از سال 2004 تاکنون توسط Blizzard عرضه شده است. این بازی طی دو دهه گذشته چندین بسته توسعه بزرگ مانند Burning Crusade، Wrath of the Lich King، Legion و Shadowlands را تجربه کرده است. جدیدترین اکسپنشن آن با نام Midnight (میدنایت) در جریان رویداد Gamescom 2025 معرفی شد و ادامهدهنده داستان سهگانه نوظهور «World Soul Saga» خواهد بود. برخلاف محتوای قبلی که به اعماق سرزمینهای زیرزمینی پرداخته بود، Midnight ما را بار دیگر به سطح Azeroth میآورد تا ماموریتی تازه در مناطق بلاد الف ها را آغاز کنیم. طبق اعلام Blizzard، Midnight دومین بخش از این سهگانه داستانی است که محوریت آن بازسازی مناطق باستانی بلاد الف (Quel’Thalas) و مقابله با تهدید روزافزون نیروی Void خواهد بود.

نوری در برابر سایهها؛ بررسی داستان
داستان میدنایت به صورت مستقیم از وقایع اکسپنشن The War Within نشأت میگیرد. در حالی که در پایان The War Within، قهرمانان Azeroth در آخرین تلاش خود برای متوقف کردن تهدید ویرانگر Void Lord، Dimensius، با Xal’atath متحد شدند، اکنون طرحهای این پیامآور Void آشکار شده است. او که قبلاً یک متحد موقت بود، از آسیبپذیری قهرمانان سوءاستفاده کرده و با ارتشی از Voidwalker ها و سایر موجودات تاریکی، برای تصرف Sunwell به Quel’Thalas یورش برده است.

ماموریت اصلی بازیکنان در این اکسپنشن، اتحاد نژادهای پراکنده الفی Azeroth با نیروهای روشنایی است. بازیکنان باید در کنار بلاد الف ها ، نایت الف ها، وید الف ها و احتمالاً دیگر گروههای الفی، در نبردی حماسی به رهبری قهرمانان بزرگ روشنایی مانند Turalyon و Lady Liadrin، برای دفاع از Sunwell و راندن سایهها برای همیشه آماده شوند. این موضوع یک نبرد خیر و شر کلاسیک را به تصویر میکشد، اما با یک رویکرد متفاوت. بلیزارد با معرفی World Soul Saga، از مدل قدیمی روایت داستان در قالب اکسپنشن مجزا فاصله گرفته و یک داستان پیوسته را در طول سه اکسپنشن برنامهریزی کرده است. این بدان معناست که Xal’atath احتمالاً در این اکسپنشن نخواهد خورد، بلکه نقش یک شخصیت شرور محوری را ایفا میکند که در طول این حماسه سهگانه، در وقایع مختلف حضور دارد. این استراتژی جدید به بلیزارد امکان میدهد تا یک روایت پیچیدهتر و عمیقتر را ارائه کند و بازیکنان را برای مدت طولانیتری به خط داستانی بازی وفادار نگه دارد.
مناطق جدید و بازطراحیشده در Midnight
یکی از جذابترین جنبههای Midnight بازگشت به سرزمینهای کلاسیک بلاد الف ها (Quel’Thalas) است که بهطور کامل بازطراحی شدهاند. جنگل Eversong (که قبلاً بخشی از منطقه Ghostlands محسوب میشد) بهطور دقیق از نو ساخته شده و شهر Silvermoon نیز بازطراحی گرافیکی شده است. در این مناطق جدید، بازیکنان اسرار نهفته در زیر سطح روشن شهر را کشف خواهند کرد و با بازگشت قبیله جنگلنشین Amani و سایر تهدیدها روبرو میشوند. همچنین بخش بزرگی از Raid قدیمی Zul’Aman حالا بهعنوان یک منطقه کامل و قابلکاوش در اختیار بازیکنان قرار گرفته است. در Zul’Aman با شخصیتهایی مانند Zul’jarra و Zul’jan (نوههای Zul’jin) روبرو خواهید شد و معمای بیصدایی خدایان لوآ (Loa) را کاوش میکنید.

مناطق جدید Harandar و Voidstorm
علاوه بر بازطراحی مناطق قدیمی، Midnight دو منطقه کاملاً جدید نیز به نقشه Azeroth اضافه کرده است. Harandar یک جنگل باستانی و اسرارآمیز است که در تقاطع ریشههای عظیم World Tree قرار دارد و محل زندگی نژاد جدید Haranir است. این منطقه سرشار از گیاهان فسفری و سازههای زنده است و بازیکنان باید در میان برجهای قارچی و نقاشیهای زمینی پنهان، راز معبد فراموششدهای را کشف کنند. منطقه دیگر، Voidstorm است که سراسر آن را انرژی خطرناک Void پوشانده و محیطی گرانشزدایی و بیثبات دارد. در Voidstorm به یاری قهرمانانی مثل Alleria و Arator میشتابید تا در طوفانهای سهمگین بجنگید، در مقابل Domanaar های باستانی بایستید و در یک میدان جنگ بزرگ PvP شرکت کنید. اینجا محل اوج نبرد با Void و محل Raid غولآسای Voidspire خواهد بود.

نژاد و کلاسهای جدید
Midnight چند ویژگی جدید قابل توجه نیز معرفی کرده است. مهمترین آن افزودن یک نژاد متحد (Allied Race) جدید به نام Haranir است. Haranir نژادی باستانی و شبهگیاه است که ارتباط عمیقی با ریشههای Azeroth دارد؛ زرهها و سلاحهای آنان از ریشهها و قارچهای درخشان ساخته شده است. بازیکنان میتوانند Haranir را در کلاسهای متنوعی مانند Druid، Warrior، Rogue، Priest، Shaman، Mage، Warlock، Monk و Hunter بازی کنند. علاوه بر نژاد جدید، یک تخصص شغلی جدید برای Demon Hunter نیز ارائه شده است: Devourer. این تخصص جدید به جای انرژی Fel از قدرت Void استفاده میکند. Devilur Demon Hunterها میتوانند تکههای روح دشمنان را به سلاح و جادوهای خود منتقل کنند و با تغذیه مداوم از Void، شکل بدنیشان دچار تغییرات شبحوار شود. حتی برای اولین بار Midnight به بازیکنان اجازه میدهد که Demon Hunter از نژاد Void Elf را انتخاب کنند، امکانی که پیش از این در بازی وجود نداشت.

سیستم شکار (Prey) و بهبود گیمپلی
یکی دیگر از سیستمهای تازه Midnight، به نام Prey است که امکان انتخاب و شکار اهداف قدرتمند در سراسر Azeroth را فراهم میکند. در این سیستم چالشی، بازیکن یک منطقه و موجود قوی را هدف میگیرد و حتی ممکن است حین انجام کوئستهای معمول توسط آن موجود بهطور غیرمنتظرهای غافلگیر شود. هر Target شکار شده پاداشهای ویژهای مثل اسبها، عناوین نمایشی (Titles)، آیتمهای تزئینی و حتی موارد خاص هوسینگ (Housing) میدهد. این سیستم رقابتی و چالشی، انگیزهای جدید برای کاوش در مناطق مختلف و روبهرو شدن با دشمنان قدرتمندتر ایجاد میکند. همچنین Midnight یک سری بهبود در سراسر تجربه بازی به همراه دارد، مانند بازآرایی کامل Transmog که حالا امکان ذخیرهسازی ست ها و تعویض رایگان لباسها را میدهد. قابلیتهایی مانند Cooldown Manager برای مدیریت هوشمند زمانبندی مهارتها و Combat Assistant برای پیشنهاد عمل آتی نیز اضافه شدهاند تا تجربه بازی روانتر و شخصیتر شود.

سیستم خانه شخصی (Housing)
یکی از مهمترین ویژگیهای مورد انتظار Midnight، راهاندازی کامل سیستم Housing است. از این پس بازیکنان میتوانند خانه شخصی خود را در Azeroth بسازند و طراحی کنند. برای مثال میتوانید مبلمان خانه را بچرخانید، رنگآمیزی کنید و با صدها آیتم تزئینی آن را زینت دهید. خانهها در محلههای عمومی یا خصوصی کنار حدود 50 بازیکن دیگر واقع میشوند و شما میتوانید سبک زندگی مورد علاقه خود را در آنجا تعریف کنید. با پیشرفت در بازی و انجام Raid ها، دانجنها و دستاوردها، انواع جوایز تزئینی برای خانه بهدست میآورید و با بزرگتر کردن خانه (با کسب «محبوبیت محله»)، اتاقها، طبقات و رنگهای جدیدی آزاد میشود. این سیستم زندگی مجازی باعث میشود بازیکنان نه تنها قهرمانان Azeroth باشند، بلکه خانهدارانی ماهر برای خلق خانه رویایی خود نیز شوند.

Raid ها و دانجن های جدید
Midnight در فصل اول خود سه Raid جدید را ارائه میکند که داستان پرجزئیات و هیجانانگیزی را روایت میکنند. در مجموع این سه Raid شامل 9 باس چالشبرانگیز است: «Voidspire» یک حمله هشت Boss به قلعه Xal’atath است که نبرد نور و Void را به تصویر میکشد؛ «Dreamrift» سرزمینی خیالی با کُشتار خدایان نیمهمتولد را نمایش میدهد؛ و «March on Quel’Danas» دو Boss بسیار سرسخت با داستانی فوقالعاده دارد که فعلاً جزئیاتش محرمانه مانده است. هر سه Raid در حالت Story Mode در دسترس خواهند بود تا همه بازیکنان، چه ریدرهای Mythic و چه علاقهمندان به داستان، بتوانند این نبردها را تجربه کنند. علاوه بر Raid ها، چهار دلوز (Delves) جدید در مناطق Harandar و Murder Row اضافه شده که داستانهایی مخصوص دارند و بهنوعی آمادهسازی برای Raid ها هستند. در مجموع هشت دانجن (Dungeons) جدید نیز در این بسته وجود دارد که با نبرد در آنها با دشمنان خطرناک Void روبرو خواهید شد.

نحوه خرید و انتشار
Blizzard اعلام کرده Midnight تا پیش از 30 ژوئن 2026 عرضه خواهد شد. علاقهمندان میتوانند همین حالا نسخههای مختلف این بسته توسعه را از طریق پیشخرید تهیه کنند. با خرید Midnight بهطور خودکار اکسپنشن قبلی بازی، یعنی The War Within، نیز به حساب شما افزوده میشود. به عنوان مثال، فروشگاه آنلاین Wow Online نسخه اروپایی Midnight را برای پیشخرید عرضه کرده است: خرید میدنایت اروپا. نسخههای استاندارد، Heroic و Epic Midnight هر کدام پاداشهای اضافهای نظیر سوارها، پوستههای تزئینی و امکانات Housing را در بر دارند. برای خرید خرید میدنایت (نسخه اروپا یا آمریکا) میتوانید به سایت ووآنلاین مراجعه کنید.
در پایان، Midnight بیش از یک ادامه ساده در داستان Azeroth است؛ بنابر گفته منابع رسمی، این بسته نقطه عطفی در تجربه بازیکنان محسوب میشود. این اکسپنشن تلفیقی از نبردهای حماسی نور و Void با امکانات دلپذیر و شخصیسازی گسترده است. حالا شما میتوانید با ساخت خانه دلخواهتان در Silvermoon یا غوطهور شدن در ژرفای Void Spire، این جهان را به شیوهی خودتان تغییر دهید. پس اگر آماده ماجراجویی جدیدی در Azeroth هستید، زرهها و ابزار خود را آماده کنید و Midnight را تجربه نمایید؛ دنیایی جدید و حیرتانگیز در انتظار شماست.
لینک خرید میدنایت
برای دیدن پست های بیشتر به بخش های اخبار و آموزش سایت ما سر بزنید.